Ofte stillede spørgsmål
{{faq.Name}}

{{faq.Name}}

{{faq.Answer}}

Aktuelle kunstnere

20. september: Kosmologym, Søren Thilo Funder, Kristoffer Akselbo 

1. oktober: Talk med Søren Thilo Funder + Ellis May

16. oktober: Ragnhild May

23. november: Christian Falsnaes

Tilmeld dig eventet på Facebook og bliv opdateret, når vi har nyheder. 

 

1989 – en hyldest til kunsten som modkultur og mobilisering

Det er de kritiske modkulturer, der kan mobilisere nye dagsordener og få stenene til at smuldre i de gamle mure. Det hylder og markerer VEGA|ARTS i forbindelse med Golden Days og 30 året for murens fald. 

Programmet for aftenen:

19.00-20.00 Åbning og introduktion til kunstnerne og VEGA|ARTS i Salonen med performances af Kristoffer Akselbo og Kosmologym

20.00 Kosmologym: Assemball

21.00 Ellis May + Søren Thilo Funder

22.00 Kosmologym: Assemball

22.30 Intet altid

Aftenens koncerter leveres af Ellis May og Intet Altid, der repræsenterer en fløj i dansk elektronisk musik, hvor kompositioner og tekster rummer lige dele fremtidsdrømme og kritik af det bestående – hardcore hverdagspoesi og pågående elektronisk musik i undergravende sammenblanding.  


Hvordan markerer man murens fald – dette skelsættende, historiske moment – i et kunstnerisk perspektiv? Det er ikke nok at kigge tilbage. Vi bør snarere spørge os selv: Hvad var dette opgør med tidligere ideologier og autoriteter starten på? Hvordan ændrede det vores verden og syn på den? Hvad var det for en kraft, der kunne mobilisere masserne, gennembore det gamle beton og mødes i omfavnelse med en fremmed?

Den 20. september præsenterer VEGA|ARTS en række værker og koncerter, der tager os med ind i modkulturens rum. Dér hvor nye verdener udfoldes, imens det bestående konfronteres. Hacking, progressiv poesi og tekno, kapitalkritik, kollektive game designs og dansetrin, aktivisme, samfundsutopier og samværsfomer smelter på denne aften sammen til en molotov-cocktail, der kan få både krop og tanke mobiliseret til nye drømme og kritiske bevidstheder.

De store drømmes tid
Året – eller mere præcist aftenen i november – 1989 er afsættet for årets Golden Days festival, det historiske punkt for murens fald og en ny æra i europæisk historie med dertilhørende opblomstringer af nye fællesskaber, økonomier, teknologier, men også nye modkulturer med en øget kritisk, politisk bevidsthed. 

Murens fald var det handlingskraftige farvel til de gamle ideologier og autoriteter. Det var starten på en æra med frisatte bevægelser, tanker og drømme, der med ét havde fået nyt globalt udsyn, men dermed også nye udfordringer i en tid med løbske markeder, massekultur og -medier, magtfulde data-teknologier, internet og en kraftigt ekspanderende forbrugskultur.


Kulturens radikalisering

Derfor var 1989 også starten på en lang række kunstneriske udtryk, både i kunsten og musikken, der rummede nye radikale, kritiske stemmer, stilarter og dagsordener. I musikken var der dagsordener inden for både punk, hiphop og tekno, der ville sætte ild til det bestående, og som skærpede deres retorik i takt med mainstreamkulturens øgede magt i 80’erne og 90’erne.

I samtidskunsten var det særligt halvfemserne, der – den dag i dag – står tilbage som årtiet hvor kunsten for alvor fik ny social, politisk betydning og indtog en global scene. Det er de radikale modkulturers fødsel i en global virkelighed. Og DET er det oplagte at markere i en kunstnerisk sammenhæng.

Aftenen byder både på et miks af progressiv elektronisk musik fra Ellis May og duoen Intet Altid og værker af det internationale kunstnerkollektiv Kosmologym, Søren Thilo Funder og Kristoffer Akselbo. Alle værker vil berøre vores følelser af fællesskab, utopier, grænser, magt og mobilisering. Store udfordringer, som vi stadig søger svar på den dag i dag. 

Kristoffer Akselbo er en dansk billedkunstner, der bruger performative strategier til at konfrontere forståelsen af vores omverden – de kulturelle og økonomiske systemers magt – og hvad der i sidste ende er virkelig eller spekulativ fiktion.

Hans værker er ikke konkrete forslag til en anden og bedre verden, snarere ubehagelige påmindelser fra den eksisterende, der får os til at mærke efter og kigge igen. Denne aften vil hans performanceværk
It’s the end of the world as we know it tage nye mobiliserende former. (Værket kunne også opleves under A Colossal Weekend i maj 2019).

Kosmologym er et internationalt kunstnerkollektiv, der udvikler spil, som sætter spørgsmålstegn ved vores selvdyrkelse. De skaber fysiske situationer, hvor individet og kollektivet møder og udfordrer systemet, og vi tvinges til at reflekterer over vores samfundsidealer. Kosmologyms værker er kort sagt optimeret til møder med andre, og de vil udfordre dig til at genoverveje og opgive dine grænser.

Søren Thilo Funder er en billedkunstner, der primært arbejder med video og installation. Hans værker er hybrider af genrefiktioner, kulturelle skildringer og socio-politiske situationer, forestillinger og historier. Værkerne søger nye betydninger i vores skrevne og uskrevne historie gennem spekulative tankevandringer, altid med et udtalt samfundsmæssigt engagement.

Til denne aften har han udviklet et video-performance-værk, der flettes ind i koncerten af Ellis May. Værket tager os med indenfor i datafirmaet Island ECN, fødestedet for en computerteknologi, der skabte algoritmer og forudsigelser til børsen i Wall Street, men også ind i midten af et opgør, der skulle demokratisere information og i sidste ende løsrive økonomien fra samfundets få.


Ind i det politiske rum

Samtidskunsten som et kritisk rum, hvor vi betragter og konfronterer os selv, magten, uligheden og de globale eksistentielle vilkår er et afkom af murens fald i november 1989 – dette kollaps af de gamle ideologier og opvågningen til en global politisk virkelighed. Det er dette udsyn, der i løbet af 90’erne gjorde kunsten til et kritisk sted for sociale dagsordener, nye utopier og en aktivisme, der hackede sig ind i nye domæner, ud på gaderne og ind i det politiske. 

Det er starten på en samtidskunst, der indtager skærmene, teknologien og den globale arena som en modkultur, en kritisk mobilisering med en ny bevidsthed. Og det er værd at markere – og huske på. For det er først med et kritisk blik rettet mod fortiden og især nutiden, at vi kan udtænke nye verdener for fremtiden.

ARKIV
20 Andre arrangementer

VEGA|ARTS: Europa 1989/2019

support — Golden Days

fredag — Lille VEGA 20. sep.