The Hidden Cameras har i over et årti påkaldt sig alverdens medier, anmeldere og publikums opmærksomhed, når festkaravanen har aflagt visit.
Bandet har opnået særstatus som et exceptionelt godt live act, med deres vanvittige optrædener med go-go dansere, projiceret lyrik og strygere.
The Hidden Cameras blev dannet i Toronto i 2001 af sangskriver Joel Gibb, og bandets debutalbum Homo Ecco blev hurtigt en undergrundssucces i byen. Joel og co. spillede på diverse alternative spillesteder, alt fra pornobiografer, små barer til forladte kirker.
Bandet blev konstant udvidet med nye musikalske medlemmer på alt fra horn, glockenspiel og violin, så kollektivet til sidst talte 13 medlemmer.
Bag bandets farverige klæder og den energiske løsslupne underholdning, gemmer sig dybsindige temaer omkring tilhørsforhold og identitet. Tonen er med årene blevet mere bidsk. Hvor teksterne på de første albums handlede om golden showers og voyeuristiske eskapader på Torontos homo-scene, spyder Gibb nu samtiden med bramfrie kommentarer bl.a. om LGBTQs rettigheder.
Det er Gibbs unikke evne til at skrive charmerende, krøllede og i bogstavelig forstand opløftende melodier tilsat samfundskritiske tekster, der har gjort The Hidden Cameras til en unik stjerne på den canadiske indiepop-himmel.
Hjemkomsten til Canada og de gamle folktraditioner
Meget er sket siden debuten fra 2001. Bandet har turneret verden rundt med deres selvdefinerede genre, Gay Church Folk, og udgivet seks studiealbums. Den 28. oktober udgav The Hidden Cameras albummet, Home on Native Land, som ifølge Gibb, er en ode til hjemlandet Canada. Sangskriveren er netop hjemvendt, efter at have været bosat i Berlin, og albummet er en stille hjemkomst både på et psykisk og fysisk plan. Joel Gibb siger om hjemkomsten:
"It was the country I was born in and where I grew up. It was something I needed a distance from at some point. I think everyone should explore the world and live in a different country at one point in their life. I appreciate Canada more and more as I get older though."
Bandet er dykket ned i den canadiske folktradition og har eksperimenteret både med instrumentering og lyd. Gibbs tekster bearbejder nogle mørke perioder i den canadiske historier og med titlen Home on Native Land, læner Gibbs sig op af nationalhymnen Home and Native Land. Albummet er en kritisk stillingtagen til landets varetagelse af de indfødte (First Nations) og blev udgivet i forbindelse med 150-års fejringen af Canadas uafhængighed.
Home of Native Land er blevet skrevet og indspillet over ti år i samarbejde med en række musikalske venner bl.a. Rufus Wainright, Feist, Bahamas og Ron Sexsmith. Albummet tager lytteren med på en revisionistisk tur tilbage i historien. Lydbilledet er blødt, men under festen ligger The Hidden Cameras karakteristiske og elegant indspundne kommentarer til samtiden.