Editors begyndte deres musikalske rejse sammen i Birmingham i 2003 og har gennem årene eksperimenteret med deres melodiske, tempofyldte rock. Vi har kigget nærmere på tre skelsættende album fra bandets stærke bagkatalog.
Den 25. juli 2005 slog anmeldere verden over ørene op til, hvad der skulle blive en af de smukkeste referencer til 80'ernes postpunkede, melankolske poesi med bands som Joy Division som bannerførere. Navnet er Editors og debutalbummet hed The Back Room.
Albummet blev produceret af den Mercury Music Prize-vindende producer Jim Abbiss, der har arbejdet sammen med artister som Arctic Monkeys, Kasabian og Adele.
Birmingham-gruppen dykkede med albummet ned i de formørkede firser, hvor skarpe guitarriffs, dystre synthflader og insisterende trommer skubbede den melankolske lyrik op over de askegrå skyer.
Med de sublime singler ”Munich og ”Blood” blev Editors et af de mest hypede bands i England og røg med albummet ind som nummer to på den engelske UK Albums Chart.
Med deres tredje udspil viser kvintetten en ny side af deres store talent for de fængende, atmosfæriske sange. Med albummet In This Light and on This Evening fra 2009 gik Editors i en mere rå og bombastisk retning, hvor synthesizerne får mere plads i lydbilledet.
Allerede på åbningsnummeret stifter lytteren bekendtskab med bandets nye lyd, hvor Tom Smith reciterer højtideligt hen over pulserende, mangelagede synthflader. Hvor bandet på debutalbummet lød som Joy Division, har de nu rykket sig over i New Orders stilskabende dance-rock. Smith har bl.a. udtalt omkring bandets stilskifte:
"If we'd tried to make another more traditional guitar record, I don't think we'd have got through it... for our own sanity, we had to do something we hadn't done before."
IN DREAM er bandets femte udspil. Albummet blev indspillet og produceret af kvintetten selv i Crear Studio i det skotske højland. Bandet har udtalt, at hvor forrige The Weight of Your Love (2013) bar præg af en lyd, som var meget uprøvet, søgte de med dette album en mere varm, produceret lyd. Albummet er lavet ud fra en vision om, at musik både kan være eksperimentel og poppet.
Det er første gang i bandets karriere, at de har haft gæstemusikere med på et album. Slowdives Rachel Goswell kan høres på numrene ”Ocean of Night”, ”The Law” og ”Oh My World”. Musikmagasinet All Music skrev bl.a. om albummet:
"Five albums into their career, Britain's post-punk stalwarts the Editors dig deep for a cohesive set of sophisticated, nuanced songs rife with a hard-won maturity, which still retain all of the intense emotionality of their debut."