Da Selma Judith tilbage i 2019 forførte en propfyldt sal til VEGAs Udvalgte, var det med en perlerække af vellydende R&B-inficerede kærlighedssange. Det var første gang, vi her i VEGA kunne præsentere hendes spirende talent, som i mellemtiden er sprunget ud i fuldt flor.
Nu kommer den talentfulde sangskriver tilbage til VEGA – denne gang med sit debutalbum, Getting Angry, Baby, der udkom i august 2021. Modsat de første sange vi hørte fra Selma Judith, dykker hun på debutalbummet ned i vreden og gør op med et præstationssamfund, der skaber usikkerhed og angstfyldte tanker. I interviewet her under fortæller hun om titlen:
“Titlen er et udtryk for kvindelig uregerlighed og kvindelig vrede. Som jeg syntes var rigtig spændende. Og jeg synes, det er på tide at være sur”.
Vejen til succes var ellers blevet brolagt med en stime af ørefængende singler og gode liveanmeldelser, da Selma Judith valgte at sadle om og viske den musikalske tavle ren. Med debutalbummetarbejdede hun sig ud af krisen over ikke at kunne leve op til egne og omgivelsernes forventninger. I et interview med Soundvenue fortæller hun om det pres, der er som fremadstormende artist:
“For mange i musikbranchen handler det om at overleve. Så hvis der er noget, der er gået godt, får man lyst til at bygge videre på dét, fordi man skal overleve som navn. Man skal være relevant, aktuel og alt det der. Der er mange af de ting, jeg fra starten af kunne mærke influerede mig på en negativ måde. Jeg havde brug for at ryste mig fri af det.”
Hun smed hæmningerne, gjorde oprør og lagde grundsporene til det improviserede titelnummer Getting Angry, Baby, der danner rammen for albummet. Over et gammelt klaverloop, begyndte hun at synge frit fra leveren, uden at bekymre sig om det var falsk eller ude af pitch.
Resultatet blev den lækre første single, og derefter smed hun alle demoer på porten bortset fra nummeret “Hollow Grounds”.
Getting Angry, Baby er skabt i samarbejde med hendes faste samarbejdspartnere Mikkel Kjær Hansen og Jens Rønne, der har komponeret voluminøse og stemningsmættede arrangementer af saxofoner, celloer og klassiske guitarer samt Judiths karakteristiske harpespil. Det har resulteret i et helstøbt organisk popunivers, hvor elementer fra jazz og klassisk musik flettes sammen på mesterlig vis.
Den opsigtsvækkende titel har hun lånt fra det legendariske teaterstykke Who’s Afraid of Virginia Woolf, og den skælmske replik får nyt liv i Selma Judiths forunderlige popunivers af harpe og bløde R&B-melodier.
I vreden og opgøret fandt hun ind til sin kreative kerne. Da Selma Judith endelig havde fravristet sig forventningspresset strømmede musikken igen frit. Resultatet er blevet rost til skyerne af den danske anmelderstab og udgivelsen har ligget højt på listerne over de bedste udgivne danske album i 2021.
Den 10. mars kan du opleve Selma Judiths smukke popfabler i Store VEGA.