Ofte stillede spørgsmål
{{faq.Name}}

{{faq.Name}}

{{faq.Answer}}

Den 6. marts slipper den amerikanske megastjerne, Kelis, sine farverige, potente og genrevridende hits afsted i Store VEGA. Vi har i den forbindelse rystet tre, lækre, musikalske milkshakes til jer fra hendes diskografi.

"Caught Out There fra albummet Kaleidoscope (1999)

Med den potente banger “Caught Out There” bragede den blot 20-årige sangerinde ind på den amerikanske hitliste og fik en hel generation af unge piger til at råbe med på ordene ”I hate you so much right now”. Singlen er fra hendes debutalbum Kaleidoscope, der er skrevet og produceret i samarbejde med Pharrell Williams og Chad Hugo fra The Neptunes.

Albummet blev allerede dengang kaldt ”a modern classic” af blandt andet NME og regnes i dag for at være lidt af et kult-album.

Musikvideoen er instrueret af Hype Williams, og i den ses Kelis med en farverig afro, der smadrer en dagligstue, inden hun og en gruppe kvinder spankulerer gennem gaderne, hvor de protesterer mod utro mænd. Pitchfork skrev meget rammende om nummeret:

"Soundtracking this post-breakup mania is a top-rate, ahead-of-its-time Neptunes production, with snapping keyboards accompanied by high-pitched tones that sound like dynamite exploding in space. In a word: Damn."

"Milkshake" fra albummet Tasty (2003)

Selvom Kelis i dag har solgt millioner af album, har hun været en outsider i et kuld af musikbranchens store popdivaer. Hun er kendt for at gå sine egne veje på en smal sti af pop og R&B, og har som en musikalsk kamæleon skiftet ham et utal af gange.

Med sit tredje studiealbum,
Tasty, skruede Kelis og The Neptunes helt op for den innovative og futuristiske R&B-lyd. Med monsterhittet “Milkshake” slog hun massivt igennem. Nummeret var egentlig tiltænkt Britney Spears, men blev af mystiske årsager afvist. Ifølge Kelis bliver ordet milkshake, brugt som en metafor for det, der gør kvinder særlige. Til Associated Press fortalte hun:

"A milkshake is the thing that makes women special. It's what gives us our confidence and what makes us exciting."

Med det tunge darbuka-beat (arabisk tromme), det vilde korarrangement og fløjlsblød stemme ramte hun top tre på den amerikanske Billboard Hot 100 i 2003 og blev nomineret til en Grammy for bedste urban/alternative performance i 2004.

"Acapella" fra albummet Flesh Tone (2010)

Singlen er fra Kelis femte studiealbum. Med albummet tog hun et stort musikalsk skridt væk fra de tidligere udgivelser og bevægede sig dybt ind i dance og electronic-genrerne. Sangen er skrevet i samarbejde med Makeba Riddick og hed i første omgang ”Majestic”. Kelis har fortalt, at hun skrev sangen som en ode til sønnen Knight, der blev født året før.

Singlen blev storrost af internationale anmeldere for dens dybsindige lyrik, dens uptempo feel-good vibe og de sprøde harmonier. Pitchfork skrev bl.a. om nummeret:

"Acapella" is a smooth, Donna Summer-style track with Kelis as an icy electro queen, a robotic embrace of house's metronomic bliss. Kelis' chameleonic adaptation to the times exemplifies her artistic flexibility, that she knows how to adjust to a changing pop world without losing her ability to stand out, to make her competition seem banal.”

”Acapella” er skabt i samarbejde med den verdenskendte DJ David Guetta. Kelis har til MTV-news fortalt, at indspilningsprocessen med albummet foregik hjemme hos hende og hendes daværende ægtemand Nas, da hun var højgravid. Hun indspillede langt de fleste vokalspor liggende på sofaen, flankeret af snacks og kolde drikke.

Arkiv
06 Pop

Kelis

support — FARR

fredag — Store VEGA06. mar.