Selvom han blot er 22, er Joey Bada$$ på rekordtid gået fra en ung himmelstormer på vej frem med sit crew Pro Era til at være en etableret stemme på hiphopscenen.
En stemme som blandt andet Barack Obamas døtre lytter til. På sit nye album All-Amerikkkan Bada$$ takler han langt tungere emner, og modenheden klæder ham.
Joey Bada$$ er født i Brooklyn, New York. Hans forældre har rødder på de caribiske øer, og blandingen af arv og miljø høres tydeligt i musikken. Han er vokset op i Bed Stuy-kvarteret, kort fra hvor også Notorious B.I.G. og Mos Def trådte deres barne-sneaks. Alligevel er det Nas, der har været den primære sammenligning, når Joey Bada$$’ komplekse og legende rimstil skulle vurderes.
Efter en serie succesfulde mixtapes med crewet Pro Era var der et gigantisk pres på unge Joey Bada$$’ skuldre. New York var ikke længere altdominerende i hiphop, og byer som Atlanta, New Orleans og endda Toronto var pludselig der, man kiggede hen, når man skulle finde nye bevægelser. Mens resten af byens bejlere til tronen, som fx A$AP Mob kiggede sydpå for at finde inspiration, søgte Joey Bada$$ tilbage til tiden, hvor New York var kendt for boombap, solide flows og ordspil. Perfekt illustreret med disse linjer fra “Survival Tactics”:
“Cause when niggas start equippin’
And throw the clip in
Your blood drippin’
And got you slippin’
Under the victim
Don’t know whats hit them
Through his spinal
Just another man who defeated by survival.”
Elsket af Obamas døtre og bedre end Tupac
Hans gennembrud kom i 2015 med albummet B4.Da.$$, der er en stilisering af "before the money", hvor Bada$$ afslørede selvreflekterende dybder i sine tekster, uden dog at miste glæden ved at male metaforer med mikrofonen.
Såvel i det poetiske, gadeorienterede indhold som i presset for at vinde opmærksomheden tilbage til New York, blev B4.Da.$$ holdt op mod Nas’ debut Illmatic. En sammenligning de færreste album kan tåle. Det er måske derfor, mange af hans mest hardcore fans sværger til de tidlige mixtapes, især 1999, som hans bedste materiale.
Ikke desto mindre voksede hans popularitet i USA, og den unge rappers navn er også på Obama-døtrenes læber. Således cirkulerede der pludseligt et billede af Malia Obama iført en Pro Era T-shirt. Man kan sige, at midt i en sextape-tid, er det en meget lille skandale, at den unge Obama lytter til New Yorker-rap med bandeord, men ikke desto mindre blev billedet hurtigt fjernet fra nettet.
Endnu mere opmærksomhed fik han dog for at udtale, at han skulle være en bedre rapper end salige Tupac Shakur, hvilket er helligbrøde i nogle kredse, mens kritikere linje for linje nok vil give ham ret.
Fra navlebeskuer til samfundsrevser
Om det er på grund af Tupac-sammenligningen er ikke til at sige, men det er en mere samfundskritisk rapper, vi møder på det nye album All-AmeriKKKan Bada$$ fra 2017, hvor han på en gang tager sin amerikanske identitet på sig og kritiserer den.
Han indkapsler en Ku Klux Klan-reference i titlen, som han låner fra Ice Cube. Her findes blandt andet numre som “Land of The Free”, der handler om afroamerikanernes historie som slaver og “Super Predator”, hvor han beskriver synet på sorte mænd som rovdyr.
“Devastated” fra det nye album er det foreløbigt største hit. Selvom det har en bred pop-appel, er det en stor oplevelse at lytte til, hvordan Joey Bada$$ beskriver sin fortvivlelse i første vers med lange tunge linjer, hvorefter han i andet vers slipper rimene fri, og lader dem falde tæt, som det er en dyd for ham.
Ægte modenhed
Musikkritikeren Matthias Wivel har fulgt Joey Bada$$’ udvikling, og han er særligt begejstret for det nye album:
"Joey Bada$$ er tydeligvis en dygtig rapper, men hans tidligere udgivelser forekom mig for retro til helt at overbevise mig. Hans flow, stil og beats lød konsekvent som noget, der var undfanget i halvfemserne. På sin nye plade har han gjort dette til en dyd. Det tydelige politiske og sociale engagement bringer mindelser om halvfemsernes conscious rap, men han afleverer det med en sådan overbevisning og sikkerhed, at jeg synes han finder ind til noget universelt og genuint rørende."
Alt tyder dermed på, at den Joey Bada$$ vi kommer til at høre i Store VEGA er i sit livs form, og det bliver en fornøjelse at høre ham blande teenage-årenes rimfærdigheder med den senere tids samfundskritik.