Titel: WE’RE MAGIC. WE’RE REAL#3
Årstal: 2021
Den sidste kunstner i VEGA|ARTS-programmet er Jeannette Ehlers med kulminationen og tredje del af hendes trilogi WE'RE MAGIC. WE'RE REAL. VEGA|ARTS blev sat i verden i foråret 2019 for at undersøge og skubbe til vores idé om liveoplevelsen, og paradoksalt nok har det sidste år været én lang søgen efter hvordan en liveoplevelse kunne se ud og udfolde sig under en pandemi, der i høj grad afmonterede den nærhed vi typisk forbinder med liveevents. Samtidig, har det seneste år også budt på dybe og kritiske undersøgelser af ulighed og vold baseret på hudfarve, kolonialismens magtstrukturer og samfundets diskriminerende mekanismer.
Jeannette Ehlers' kunstneriske virke står helt centralt i det spørgsmål, hvor hun via performance, video og skulptur italesætter traumer og aktualiserer en mørk kolonialistisk fortids skæbner og figurer. I hendes værk står vi blottet som nation i et møde med vores fortid, hvor dengang underkastede stemmer nu får liv og kraft. Dette gælder også WE'RE MAGIC. WE'RE REAL #3, hvor de populærkulturelle rammer i VEGA bliver en anledning til at udspille en form for rituel seance med lige dele renselse og oprør, som henter visuelle koder og koreografi fra en afro-futuristisk kultur. Funk, salvie, knyttede næver, meter lange afro-fletninger, kwela-dans (fra 1950'ernes sydafrikanske townships) og manifestets vokabular samler sig i en højenergisk performance for kamera – det ultimative, og tilnærmelsesvis offentlige, blik anno 2020.
Værket er sidste indslag fra VEGA|ARTS, og det sidste afsnit af trilogien WE'RE MAGIC. WE'RE REAL.
De to foregående installationer har været udstillet på først Thorvaldsens Museum, med anden del i Den Frie Udstillingsbygning, og ligesom forløberne fylder håret som kulturel markør også i sidste afsnit en hel del i performancens udtryk og afsæt. Et kropsligt element, der båder forener os på tværs af nationaliteter, men samtidig rummer nogle kulturbærende og stilistiske karakteristika, der dermed også kan fungere som et sted for en genforhandling af både historien og kroppens rolle i denne. "Som panafrikansk identitetsmarkør og forbindelsesled til vores forfædres DNA," forklarer Jeannette Ehlers.
WE'RE MAGIC. WE'RE REAL #3 indledes med de poetiske linjer fra teksten ‘How Black silence becomes white noise. (On the resistance of silence.)’ skrevet af Lesley Ann Brown I 2019 Imagine ships holding our captured ancestors, imagine these ships as seed pods; sailing away from Africa, much like a pod from a tree floats on a river towards the soil, to dry land. To insert itself into the earth. Take root and grow. Under the harshest of conditions, we have been planted. We are still here.
Under performancen rumsterer et dybt, alarmerende og samtidig energisk lydlandskab, der antyder, at noget er ved at sprænge overfladen, imens det sammenføjede hår peger på en kollektiv modstand mod kolonialismen inden for den afrikanske diaspora.